2012. augusztus 27., hétfő

Ikszedik felvonás

Régen akartam írni egy regényt. Az lett volna a címe "Csodára várva". Olyan találónak éreztem, hiszen minden barátomon, szeretőmön, ismerősömön, a világon keresztül azt éreztem, pillanatnyi, kényelmes mozdulatlanságba dermedtek, várva, hogy történjen valami. Valami csodás, valami szörnyű; tökmindegy. Csak mozduljon a világ valamerre.

Igazából nem dereng, miről szólt volna a regény. De a Fekete-tenger partján valahogy ismét beugrott a cím. A szar az, hogy amíg a regényt írtam volna, magamat felülhelyezve, mintegy evidenciaként kezeltem hogy én nem várok a csodára, mert tudom, hol keressem; most viszont Trabzon utcáin járva úgy föst, én vagyok az egyetlen, aki a kiszámíthatatlan, lenyűgöző változóra vágyik. Ami az elején gyerekes epekedés és tinédzserkorszakot idéző dalolásként indul, az egy kicsit érettebbe fordul, majd háttérzene nélküli kesernyés lamentálásba torkollik.

Igazából nem tudom, miről szól ez a regény. Szerény személyem harca a török törvénykezés ellen? Tapasztalatszerzés a távoli Közel-Keleten? A tiltott szerelem nem létező, vagy legalábbis, elég zöldes árnyalatú gyümölcseinek leszakajtása? Írói vénám kitapogatása (végre)? Nosztalgia? Vagy csak szimpla útkeresés a honi lét útvesztőjéből? A válasz pedig egy szép, kövér nem tudom. Miért is várna csodára az ember, ha tudja, mihez kezdjen?

Jól mondtad az előző kommentben édesapám, "A rémület a mi legfőbb ihletőnk" (honnan az idézet?). Sőt, mintha az egyetlen lenne. Akkor mégis megvan a csoda, amire várok. A változás kiszámíthatatlan és néha kegyetlen szele, mit szele, hurrikánja az, ami után sóvárogtam egész nyáron, előző évben. Most jól pofán csapkod, hogy piros arccal szaladjak vissza, ahonnan jöttem: a biztos unalom posványába. A büszkén kiépített kis egri váram, kapcsolatok és szerelmek laza köveivel kirakva, dadogva bár, de állt: én pedig felülhettem tákolmányom tetejére, s elhittem, csináltam valamit. Pedig szalmakunyhónál is gyöngébb volt. Fújja el a kurva farkas, én meg szaladjak Trabzonig szalmát keresni!

Valamikor csak rájövök, hogy keseregni a tengerparton, éjfélkor, egyedül még a szalmagyűjtögetésnél is haszontalanabb.


9 megjegyzés:

  1. Jaj , ezt tiszta jó:) egyébként szerintem sokan vagyunk így...

    VálaszTörlés
  2. Az utolsó mondat hatalmas butaság

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. mert nincs olyan, hogy hasztalan, pláne akkor nincs, ha ez a tengerparton egyedül ücsörgős kesergés legalább egy halvány gondolatszikrát fellobbantott

      Törlés
    2. de haszontalan mert előre nem visz.

      Törlés
  3. Miért csak az hasznos, ami előre visz?
    És képzeld el, ha most Pesten ücsörögnél keseregve. Akkor az lenne a baj, hogy nem vágtál bele.
    Ezt hallgasd meg: Európa kiadó - Elmúlik (Balaton feldolgozás)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Miért csak az hasznos, ami előre visz?" - számból a szót

      Törlés
    2. mert már eleget toporogtam egy helyben

      Törlés
  4. ..na meg, ha nem keseregsz ott, akkor nem írod meg ezt, és akkor nem adja ki nekem a google, és akkor én sem fájdítom a szemem éjfél után még a gépnél a blogodban ücsörögve. Azt mit bánom én, hogy hasznos-e vagy haszontalan itt időznöm? Jólesik még hunyorogva is, azt kész. ;)

    VálaszTörlés