2012. június 7., csütörtök

Index-igényesség: 0-1

Hetek, hónapok, évek óta tart a lejtmenet az index.hu -n. Egyszer már kifakadtam az egyre jobban bulvárosodó szájt miatt, de azóta csendesen hallgattam a cikkenkénti átlag 5-10 elütésen, az egyre igénytelenebb, összeszedetlenebb megfogalmazásokon, egyszóval: a színvonal romlásán. A tipográfiával és a grafikai tálalással eddig nem volt bajom. Aztán ma jött ez:


Elnézést, de mi a szar ez? Egy blogon, oké. Egy 50 látogató/per nap forgalmú oldalon oké... de ez még mindig az index.hu, az onlájn újságírás (ex)fenegyerekeinek (ex)tábora! Ahol még anno ismerték a caps lock billentyű és az alt+q illetve shift+6 funkcióját! Mindeközben az origo.hu megtartja igényességét, és ha stílusban nem is lazul el, nem ölti magára a TV2 Tények-köntöst, mint amelyet fenti riválisa már mióta előszeretettel végez.

A szomorú az egészben, hogy vagyok annyira görcsös, öreg médiafogyasztó, hogy még mindig rájuk kattintok a legtöbbet. Mondjuk lassan már nem is lesz máshova.

Update: tessék elolvasnia cikket magát. Azután majd jól felmegy pumpa mindenkinek; a már emlegetett tipográfia gyakorlatilag köszönőviszonyban sincs a cikkel.

Update2: íme, életemben először panaszlevelet írtam a szerzőnek:

"Kedves Gergő,
Igyekszem szépen megfogalmazni véleményemet az imént megjelent cikkeddel kapcsolatban. 
Leszögezném: nem olvastam el. Hogy miért? Kezdődött a felettébb rendhagyó, de annál otrombább címmel, címlapon (!), és ugye nem egy blogról beszélünk a blogketrecből amire kétszázan rákattintanak.Gondoltam hagyom is, a téma sem izgatott különösképpen, de csak nem hagyott nyugodni, így belenéztem. Mi ez a sok ocsmány karakter? Az ovis sorminták már egy tiniblogban sem ütik meg a színvonalat, ha meg a gonzót gyakorlod- akkor rosszul csinálod. Az már gondolom nem követelmény, hogy megnyomd a "sorkizárt" gombot a teljes szöveg kijelölésekor. Komolyan, hogy hozhattatok le egy ilyet? 
Kicsit zavarban is voltam, hátha én kövültem be relatíve fiatal korom ellenére, hogy valamiféle tipográfiai igényességet követelek meg az indextől. Hamar felülbíráltam magam, és rájöttem hogy ez mindenféleképp gáz. Ennek ellenére remélem, olvasható formát ölt hamarosan az írásod, és akkor talán (jómagammal együtt) többen is elvolvassák.
Tisztelettel olvasótok,
Lévay Péter"

14 megjegyzés:

  1. tudtommal sorkizárás egyetlen index cikkben sincs. sok embert zavar, sok embernek így a jobb. ▲⃝ ▲⃝ ▲⃝, ┼┼┼, ✞▇∆▇╘▀V◄►ᴉ◄►▇∆▇✞. ezek is ovis sorminták lehetnének, de mind witch house /http://en.wikipedia.org/wiki/Witch_house_(music_genre)/ előadók nevei. ez az egész vonal pedig a cikkben folyamatosan emlegetett hipszterséghez kötődik (úgy ahogy), akik meg szintén tele vannak mindenféle motívumokkal. plankó gondolom emiatt találta viccesnek, hogy telerakja ilyenekkel. ha a witch houseról írt volna cikket, akkor szerintem lenne létjogosultsága és szórakoztató lenne, a primaveránál viszont feleslegesnek érzem, bár biztos lesz, aki érti a poént és még viccesnek is találja.
    a korábbi kifakadást pedig nem értem. a rajz volt a baj? ha jól rémlik akkor történt, mikor nem fényképezhettek és ha jól emlékszem szily készített rajzokat a fotók helyettesítésére, ami az egyik legjobb ötlet volt az utóbbi időben és szórakoztató is volt, főleg a már kiégni látszó szilytől.
    ezzel a hozzászólásommal nem védeni akarom az indexet, mert tényleg sok minden nem oké náluk, viszont a két, általad említett probléma ennyire azért mégsem felháborító.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A cikkel kapcsolatos megjegyzéseidet értem, megérteni már kevéssé tudom. Továbbra is úgy érzem, hogy -még a fent említett magyarázatod fényében- sem mehetne egy ilyen címlapra. A poén értésére is ehhez kötődik: menjen recorderre, vagy b-oldalra, de ne fő hírnek, pont azért, mert túl nagy és vegyes közönség kattint rá, amelynek többsége csak értetlenül fog felette ülni.
      Vagy ahogy az iddqd blog csinálja: csak késő esti órákban raknak ki címlapra (egyébként igényesebb) írásokat.

      A másik poszttal nem az volt a bajom, hanem a a rajz melletti hírek címei. A fent emlegetett bulvárosodás volt az apropója annak az írásnak.

      Egészében pedig úgy gondolom, még lenyelhető lenne egy-egy efféle, rétegnek szóló cikk még címlapon is, ha közben nem lennének tele nap-mint nap még az MTI-től átvett és átfogalmazott hírek is helyesírási, elütési és stilisztikai hibákkal.

      Törlés
    2. a poént értése, akartam volna mondani :)

      Törlés
  2. Te mekkora egy keserű fasz vagy.

    ui: névtelenségemet vedd az arctalan tömeg szimbólumának

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Boldog fasz vagyok, köszönöm!
      Névtelenségedet nem teszem sehova sem, nekem aztán mindegy hogyan ócsárolsz érvek nélkül...

      Törlés
    2. Nagyon sok érvem van, de a mesterkélt, modoros tudálékosságból, ami árad belőled, feleslegesnek tartom a vitát. Boldog faszságodban már-már biztos voltam. Látszik rajtad az önigazolás elégedett fényes pasztája, ami mögül, még ha szeretnél sem látnál ki.

      A szépészeti érzékedet pedig csodálom, hogy nem bántja a saját blogod stilisztikája. A szemem kifolyt, mire végigolvastam a posztot.

      Törlés
    3. Ki a mesterkélt-modoros? Jelenleg te vagy, aki felülemelkedik rajtam (vagy le sem ereszkedik), mondván, úgysem lehet velem vitatkozni. Ellenkezőleg, igenis belátom ha hibázom: pl. felvilágosítottak fentebb hogy az indexen kollektíve nem használnak sorkizárást, oké, ezt be is néztem.

      De akkor röviden, most hogy az index viccet csinál a posztomból címlapon, ti meg névtelenül gyűltök ide...

      Gergő levele (ld. köv. poszt) tisztázta nekem fura karakterek funkcióját, de azt még mindig nem tisztázta, hogy mit keres index címlapon. Mert ahogy ő is mondja, ezek szubkulturális jelölések, nem értheti mindenki, aki este nyolckor címlapot jött olvasgatni.

      Igyekeztem nem belefulladni az "önigazolás fényes pasztájának" szépséges költői képébe, de a blogom kinézetét már tényleg nem értem, miért kifogásolod.

      Törlés
    4. "ui: névtelenségemet vedd az arctalan tömeg szimbólumának"

      A névtelenséget leginkább névtelenségnek szokás felfogni.Névtelenül felelőtlenül lehet trollkodni(mert ez már az) Ha majd kifolyt a szemed , ajánlom a szemészetet!

      Törlés
  3. "Kedves Gergő,
    Igyekszem szépen megfogalmazni véleményemet az imént megjelent cikkeddel kapcsolatban.
    Leszögezném: nem olvastam el."
    hahaha

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi a probléma? Nem olvastam el, mert a tipó elviselhetetlen volt. A fenti komment és a szerző válasza szerencsére mellőzte ezt a stílust, így megtudtam, mi az oka. Még mindig úgy gondolom, nem index címlapon a helye. Ehhez van esetleg hozzászólásod? :)

      Törlés
  4. Te mekkora egy buta paraszt vagy :D Ez neked egy poszt?

    VálaszTörlés
  5. Az indexen be van tiltva a sorkizárás. Hogy miért, az mindenkinek evidens, aki egy kicsit konyít a tipográfiához.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, ezt fönt kommentben már jeleztem, illetve mondták is nekem tegnap. Elnézést is kértem, ezt nem tudtam :)

      Törlés